Upgrade naar ELITE - code ELITELENS Upgrade nu

Welk kerstmenu is het beste voor je ogen?

dinsdag 30 november 2021 door Vision Direct

Vrienden vieren samen kerst aan tafel met sterretjes in hun handen

Kerst en lekker eten gaan vaak samen: ontbijten met heerlijke kerststol, daarna kerstkransjes bij de koffie en ‘s avonds een uitgebreid kerstdiner. Helaas zijn veel dingen die we met kerst eten niet gezond. Maar gelukkig zijn er ook veel lekkere én gezonde dingen die je tijdens de feestdagen kunt eten!

Zonder dat je het beseft zijn er veel feestelijke gerechten die voedingsstoffen bevatten die gezond zijn voor je ogen. En ook drankjes kunnen goed zijn voor je ogen: zo bevatten sommige soorten rode wijn antioxidanten die helpen om je ogen gezond te houden. Dus geniet vooral van je glas Cabernet Sauvignon, Pinot Noir of Merlot.

Ben je benieuwd welke kerstgerechten goed zijn voor je ogen? Wij hebben vijf feestelijke gerechten op een rijtje gezet die helpen om je ogen gezond te houden.

Kalkoen

Kalkoen

Kalkoen is in veel landen een traditioneel kerstgerecht. Kalkoen behoort tot een van de gezondste vleessoorten omdat het veel zink bevat. Je lichaam heeft zink nodig om vitamine A goed te kunnen opnemen. Bovendien maakt zink een pigment genaamd melanine aan. Melanine beschermt je ogen onder andere tegen uv-schade van de zon. Een tekort aan zink kan gevolgen hebben voor je gezichtsvermogen. Zo kan het ervoor zorgen dat je minder goed ziet in het donker. Daarnaast kan een zinktekort leiden tot een ooginfectie. Het eten van producten die rijk zijn aan zink helpt om je ogen gezond te houden.

Tip: Eet je liever vegetarisch? Probeer dan eens tofu-kalkoen, gecombineerd met zoete aardappel.

Cranberry's

Rond kerst zie je vaak ineens cranberry's in de supermarkt liggen. Veel mensen maken cranberrysaus voor bij het kerstdiner. Om optimaal te profiteren van de voedingsstoffen die cranberry's bevatten kun je de saus het beste bereiden met verse cranberry's.

Cranberry's zitten vol vitamines en mineralen. Zo zijn cranberry's rijk aan vitamine C. Daarnaast bevatten de besjes vitamine B5, B6, E en K en ook mangaan, koper en ijzer. Vitamine C helpt bij het herstellen van de schade die wordt veroorzaakt door vrije radicalen. Overtollige vrije radicalen kunnen cellen in je lichaam (waaronder die in je oog) beschadigen. Daarnaast stimuleert vitamine C de productie van weefsel en collageen in het netvlies. Dit vermindert de kans op leeftijdsgebonden maculadegeneratie (een aandoening van het centrale gedeelte van het netvlies).

Tip: Cranberrysaus wordt vaak geserveerd bij vlees- en wildgerechten, maar kan ook een vegetarisch gerecht helemaal kerstwaardig maken. Je kunt cranberrysaus bijvoorbeeld uitstekend combineren met gebakken feta of gebakken camembert.

Wortels

Wortels

Je hebt vast vaker gehoord dat het eten van wortels goed is voor je ogen. Hoewel deze wijsheid gedeeltelijk op een fabeltje berust, helpen wortels wel tegen nachtblindheid, wat mede wordt veroorzaakt door een tekort aan vitamine A.

Naast vitamine A bevatten wortels ook luteïne. Luteïne vormt samen met zeaxanthine een belangrijk onderdeel van het netvlies. Deze stoffen verminderen het risico op het ontwikkelen van oogaandoeningen (zoals staar).

Tip: Je kunt wortels het beste kort stomen om ervoor te zorgen dat ze zoveel mogelijk van hun voedingswaarde behouden.

Zalm

Gerookte zalm is erg geliefd tijdens de feestdagen, bijvoorbeeld als voorgerecht. Omdat zalm veel omega 3-vetzuren bevat past het uitstekend bij een gezond dieet. Gerookte zalm houdt je ogen gezond en verkleint het risico op leeftijdsgebonden maculadegeneratie.

Zalm is ook rijk aan vitamine B, wat helpt bij het voorkomen van de vertroebeling van de ooglens. Het is misschien niet de meest goedkope menuoptie, maar wel een heel gezonde!

Tip: Gebruik bij het maken van je zalmsalade hüttenkäse in plaats van mayonaise. Ideaal voor een gezonde kerstlunch.

Spruitjes

Spruitjes

Spruitjes: je houdt ervan of niet. Een middenweg lijkt er niet te zijn. Toch maken spruitjes deel uit van menig kerstdiner. En wat je misschien niet weet, is dat ze helpen om een aandoening genaamd leeftijdsgebonden maculadegeneratie te voorkomen. Deze aandoening ontwikkelt zich geleidelijk bij het ouder worden en kan uiteindelijk leiden tot een verminderd zicht en zelfs tot gedeeltelijke blindheid.

Spruitjes barsten verder ook van de antioxidanten, waaronder vitamine C. Dit biedt bescherming tegen schade aan je oog als gevolg van uv-straling van de zon. Spruitjes zijn daarom een uitstekende keuze als het gaat om de gezondheid van je ogen.

Tip: Hoe kleiner de spruit, hoe smakelijker. Het is daarom beter om een grotere hoeveelheid kleine spruitjes te gebruiken dan een kleinere hoeveelheid grote spruitjes.

Fijne feestdagen

Wat er deze kerst ook op het menu staat, we hopen dat je fijne feestdagen zult hebben met je familie en vrienden. Wanneer je deze tijd van het jaar vaker last hebt van droge ogen door de verwarming die hoog staat, dan raden we aan om everclear oogdruppels te gebruiken. Deze hydraterende oogdruppels bevatten natuurlijke ingrediënten die onmiddellijk verlichting brengen. Dankzij het handige formaat neem je dit flesje makkelijk mee in je broekzak of handtas.

please wait