Welk kerstmenu is het beste voor je ogen?

dinsdag 19 december 2017 door Vision Direct

Welk kerstmenu is het beste voor je ogen?

Kerst en gezond eten gaan niet altijd goed samen. Tijdens de feestdagen denken we vooral aan kerststol als ontbijt, kerstkransjes bij de koffie en een kerstdiner van minstens vier gangen. Toch hoeft niet alles wat je eet met kerst alleen maar slecht voor je zijn.

Zonder dat je er misschien bij stilstaat, zijn veel feestelijke gerechten rijk aan voedingsstoffen die de gezondheid van je ogen ten goede komen. Het is altijd aan te raden om met mate te genieten, maar kerst is vooral een tijd om de teugels wat te laten vieren. Neem daarom zonder schuldgevoel een glaasje Cabernet Sauvignon, Pinot Noir of Merlot, want deze rode wijnsoorten bevatten antioxidanten die helpen om je ogen gezond te houden.


Hier zijn 5 feestelijke gerechten die (je) helpen je ogen gezond te houden:

Kalkoen

KalkoenJe kunt gerust nog een beetje kalkoen opscheppen. Kalkoen behoort tot de gezondste vleessoorten omdat het veel zink bevat. Je lichaam heeft zink nodig om vitamine A goed te kunnen opnemen. Bovendien maakt zink een pigment genaamd melanine aan. De hoeveelheid melanine bepaalt welke oogkleur een baby krijgt en het beschermt je ogen ook tegen potentiële UV-schade.

Een tekort aan zink heeft ook gevolgen voor je gezichtsvermogen. Mensen met een zinktekort zien minder goed in het donker. Bovendien kan een zinktekort ook leiden tot een ooginfectie. Het eten van producten die rijk zijn aan zink zorgt er dus voor dat je ogen gezond blijven en goed functioneren.

Tip: Als je liever vegetarisch eet, denk dan eens aan tofu-kalkoen gecombineerd met zoete aardappel.

Cranberry’s

Cranberrysaus maakt deel uit van menig kerstdiner. Om optimaal te profiteren van de voedingsstoffen van cranberry’s kun je de saus het beste bereiden op basis van verse ingrediënten.

Cranberry’s zijn rijk aan vitamine C, wat helpt tegen de schade die is veroorzaakt door vrije radicalen. Vrije radicalen worden door je lichaam aangemaakt om de spijsvertering te helpen, maar overtollige vrije radicalen kunnen cellen, waaronder die in je oog, vernietigen. Daarnaast stimuleert vitamine C de productie van weefsel en collageen in je netvlies. Dit reduceert het risico op LMD.

Tip: Cranberrysaus wordt vaak geserveerd bij vlees- en wildgerechten, maar kan ook een vegetarisch gerecht helemaal kerstdinerwaardig maken. Je kunt cranberrysaus bijvoorbeeld uitstekend combineren met gebakken feta of gebakken camembert.

Wortels

WortelsJe hebt vast vaker gehoord dat het eten van wortels goed is voor je ogen. Hoewel deze wijsheid gedeeltelijk op een fabeltje berust, helpen wortels wel tegen een aandoening genaamd nachtblindheid, veroorzaakt door een tekort aan vitamine A.

Naast vitamine A bevatten wortels ook luteïne, een antioxidant die meestal voorkomt in de macula, het middelste (centrale) deel van het netvlies achterin het oog, en dit beschermt tegen mogelijke schade als gevolg van een gebrek aan zuurstof.

Tip: Je kunt wortels het beste snel stomen om ervoor te zorgen dat ze zoveel mogelijk van hun voedingswaarde behouden. Breng ze zo min mogelijk in contact met hitte en vloeistof!

Zalm

Gerookte zalm is erg geliefd tijdens de feestdagen, bijvoorbeeld als canapé. Omdat zalm veel Omega 3 bevat, is het een vissoort die uitstekend past in een gezond dieet. Gerookte zalm houdt je ogen gezond en verkleint het risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD).

Zalm is ook rijk aan vitamine B, wat betekent dat het vertroebeling van de ooglens kan voorkomen. Het is misschien niet de meest goedkope menuoptie, maar wel een heel gezonde!

Tip: Gebruik bij het maken van je zalmsalade hüttenkase in plaats van mayonaise. Ideaal voor een gezonde kerstlunch.

Spruitjes

SpruitjesSpruitjes: je houdt van ze of haat ze. Een middenweg lijkt er niet te zijn. Toch maken ze deel uit van menig kerstdiner. En wat je misschien niet weet, is dat ze helpen om een aandoening genaamd leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (AMD) te bestrijden. Deze aandoening ontwikkelt zich geleidelijk bij het ouder worden en kan uiteindelijk leiden tot een verminderd zicht en zelfs gedeeltelijke blindheid.

Spruitjes barsten verder ook van de antioxidanten, waaronder vitamine C, dat bescherming biedt tegen schade als gevolg van UV-straling. Hierdoor zijn spruitjes een uitstekende keuze als het gaat om de gezondheid van je ogen.

Tips: Hoe kleiner de spruit, hoe smakelijker. Het is daarom beter om een grotere hoeveelheid kleine spruiten te gebruiken dan een kleinere hoeveelheid grote spruiten.

Wat er deze kerst ook op het menu staat, we hopen dat je fijne feestdagen zult hebben met je familie en vrienden. Wanneer je vaker last hebt van droge ogen, vooral in deze tijd van het jaar als de verwarming aan staat, is het aan te raden om een flesje everclear oogdruppels te gebruiken. Deze hydraterende oogdruppels bevatten natuurlijke ingrediënten die onmiddellijk verlichting brengen. Dankzij het handige formaat neem je het flesje overal mee naartoe.

Meer over gezonde ogen

please wait