Vijf wintergroenten vol vitaminen die goed zijn voor je ogen

vrijdag 10 februari 2017 door Vision Direct
Diverse soorten groente

Deze winter is Vision Direct hier om voedsel van het seizoen, dat vol zit met smaak en vitamines, aan te bevelen. Deze vitamines werken goed om je ogen gezond te houden en ze optimaal te laten functioneren.

Een gezond voedingslevensstijl kan LMD voorkomen

Het Retina Foundation van het zuidwesten, een toonaangevend oogonderzoekscentrum in de VS, heeft deze week het belang van een "slim dieet levensstijl" benadrukt. Onderzoek laat zien dat het extreem behulpzaam is bij het voorkomen of vertragen van leeftijdsgebonden maculairedegeneratie (ook wel bekend als LMD). Dit is een aandoening die resulteert in het verlies van het centrale gezichtsvermogen, en treft meer dan 600.000 mensen in het Verenigd Koninkrijk. Deze aandoening komt het meest voor bij mensen meet een leeftijd van hoger dan 50 jaar.

Dus voor deze ijzige wintermaanden hebben we een aantal van de beste voedingsmiddelen opgesteld om je ogen gezond te houden. We hebben onze keuzes gemaakt uit de voedingsmiddelen die de komende maanden in het seizoen zijn. Wanneer je eten rijp is, krijgt je lichaam de meeste voedingsstoffen dat het bevat, en kun je genieten van de beste smaak. Dus als je op zoek bent naar een lekkere, voedzame maaltijd die je ogen voorziet van de vitamines die ze nodig hebben, probeer dan deze deze voedingsmiddelen te gebruiken als ingrediënten.

Een bos wortels

1) Wortelen

Het is geen verrassing wat onze eerste keuze is. We weten zeker dat het ooit aan je verteld is dat wortelen helpen om te zien in het donker. Hoewel dit niet helemaal waar, kunnen ze je helpen om te vechten tegen een aandoening die bekend staat als nachtblindheid, die wordt veroorzaakt door Vitamine A-tekort. Naast vitamine A, bevatten ze Luteïne, een antioxidant die vaak in de macula van het oog voorkomt, en beschermt de ogen tegen eventuele schade veroorzaakt door zuurstof.

Kooktip: Het snel-stomen van wortelen is de beste methode om ze te koken, om de voedingswaarde te behouden. Minimaal contact met warmte en vloeistof over de kortst mogelijke tijd is de manier om ervoor te zorgen dat ze alle goede dingen behouden worden!

Een groene smoothie

2) Boerenkool

Deze bladerrijke groene groente staat bijna altijd in het middelpunt van elk nieuw dieetrage, en voor een goede reden. Naast het feit dat het rijk aan vezels is en weinig vet bevat, heeft het ook voordelen voor de gezondheid van je oog. Zoals wortelen, bevat boerenkool veel luteïne en zeaxanthine, die helpen om te beschermen tegen staar en maculadegeneratie.

Kooktip: Boerenkool is een populair ingrediënt geworden in smoothies, vanwege de voedingswaarde. Meng het met appels en bananen voor een lekker en verfrissend drankje met een zoete, fruitige smaak.

Rode kool

3) Rode kool

Beide soorten kool zijn tijdens de winter in het seizoen, maar we hebben gekozen voor rode kool vanwege de kleur die het brengt aan een gerecht. De heerlijke smaak en het feit dat het eigenlijk bijna 10 keer meer beta-caroteen bevat dan zijn groene neef, heeft de keuze ook beïnvloed! Beta-caroteen wordt omgezet in een vorm van vitamine A genaamd retinol, die het oog tegen leeftijdsgerelateerde beschadigingen beschermt. Retinol wordt gebruikt om licht te detecteren en zet het om in zenuwimpulsen in de hersenen.

Kooktip: Je kunt genieten van de heerlijke smaken van glühwein, zonder drank door een heerlijk bijgerecht van rode kool te maken Kook je rode kool met rode ui, rode wijn azijn, bruine suiker en gemengde kruiden, voeg dan een teentje bezaaid clementine toe. Het resultaat hiervan zal een ontspannen en feestelijke bijgerecht worden.

Makreelsalade is goed voor je ogen

4) Makreel

Makreel is rond Kerstmis midden in het seizoen, en een heerlijk stukje gerookte makreel zal een lekker en nog meer voedzaam alternatief voor gerookte zalm zijn. De omega-3 vetzuren in makreel helpen de gevolgen van LMD te voorkomen en te verminderen, en helpt de ogen gehydrateerd te houden zodat ze niet kunnen uitdrogen.

Kooktip: Waarom probeer je niet eens een gerookte makreelpaté te maken? Meng makreel met mierikswortel, Dijonmosterd, peper, boter, crème fraiche en citroensap, voor een heerlijke snack of perfect vermakelijk gerecht.

Een pan met spruitjes

5) Spruitjes

Hou van ze of haat ze, spruitjes zijn een hoofdbestanddeel van het Britse kerstdiner. Je weet echter misschien niet dat ze fantastisch zijn voor het beschermen tegen LMD. Ze zitten vol anti-oxidanten, waaronder vitamine C, dat bescherming biedt tegen UV-lichtschade, waardoor ze een echt goede keuze zijn om de gezondheid van je ogen te verbeteren.

Kooktip: Hoe kleiner de spruit, hoe malser en smakelijker deze is, dus het is beter om een heleboel kleintjes te nemen in plaats van te gaan voor de grotere, omvangrijker spruiten.

please wait