Internationale Dag van het Zicht 2020: het effect van licht op onze ogen

maandag 5 oktober 2020 door Vision Direct

Man buiten in de tuin aan het lezen op een iPad

Helaas is er als gevolg van de coronacrisis veel veranderd in ons dagelijks leven. Omdat mensen steeds meer thuiswerken en ook veel FaceTimen met vrienden en familie, brengen we veel meer tijd door achter een scherm. Dit heeft helaas gevolgen voor de gezondheid van onze ogen. Gelukkig konden we afgelopen zomer dankzij het mooie weer veel tijd buiten doorbrengen. Maar wist je dat veel buiten zijn in de zon ook effect heeft op je ogen?

Onze nieuwe manier van leven heeft de blootstelling aan twee soorten schadelijk licht vergroot: buiten het uv-licht van de zon en binnenshuis het licht van digitale apparaten. We weten wat je denkt: 'Zonlicht is toch gezond?'. Dat is waar. Maar teveel uv-straling kan helaas zorgen voor problemen. Het is daarom heel belangrijk om je ogen zo goed mogelijk te beschermen tegen de zon, vooral als je lenzen draagt.

Tijdens deze Internationale Dag van het Zicht (World Sight Day) werken we samen met oogexperts van over de hele wereld om mensen meer bewust te laten worden van de gevaren van uv-licht en blauw licht. Lees verder om meer te weten te komen over deze lichtbronnen, wat de mogelijke gevaren zijn en hoe je schade aan je ogen kunt voorkomen.

Wat is uv-straling?

Uv-straling is een elektromagnetische straling die niet waar te nemen is met het blote oog. Dit ultraviolette licht komt van de zon of van kunstmatige lichtbronnen (zoals een zonnebank). Als je in de zon bent maakt je lichaam vitamine D aan. Deze vitamine zorgt voor gezonde botten, het versterkt je immuunsysteem en verbetert ook je humeur. Wat dat betreft is het dus gezond om lekker in de zon te zitten. Maar het probleem met uv-straling is dat teveel tijd in de zon doorbrengen schadelijk is. Te lang in de zon zitten kan namelijk schade veroorzaken aan je huid en je ogen.

Er zijn drie soorten uv-straling:

  • Uv-A-straling: het zwakste uv-licht, maar met het meeste effect op je oog. Blootstelling aan uv-A vergroot de kans op oogaandoeningen, zoals staar en leeftijdsgebonden maculadegeneratie.
  • Uv-B-straling: het op een na sterkste uv-licht. En eentje om alert op te zijn, omdat het zonnebrand en hoornvliesbeschadiging kan veroorzaken, wat tot oogkanker kan leiden.
  • Uv-C-straling: het sterkste uv-licht. Deze uv-straling is het meest schadelijk, maar kan gelukkig het aardoppervlak niet bereiken.

Je ogen beschermen tegen uv-stralen

Wie houdt er niet van: op een zonnige dag lekker in de zon zitten. Als je veilig in de zon wilt zitten dan helpt het om te weten wanneer en waar de uv-straling het sterkst is.

De factoren die de sterkte van de uv-straling van de zon bepalen zijn:

  • Het seizoen: Tijdens de lente en de zomer zijn uv-stralen sterker dan tijdens de wintermaanden. Maar ook in de herfst en in de winter is het belangrijk om je huid en je ogen te beschermen tegen de zon.
  • Tijdstip: Uv-straling is het sterkst tussen 10.00 uur en 16.00 uur.
  • Bewolking: Laat je niet misleiden door een grijze lucht, want uv-stralen kunnen door de wolken heen dringen.
  • Hoogte: Op grotere hoogte bereiken meer uv-stralen de aarde.
  • Weerkaatsing: Water, zand, gras, het wegdek en sneeuw reflecteren uv-stralen. Dus of je nu op het strand bent, aan het kamperen of op wintersport: het is altijd belangrijk om een zonnebril te dragen. Dit om problemen met je ogen te voorkomen, zoals fotokeratitis (sneeuwblindheid). Dit zorgt voor pijnlijke en tranende ogen en gevoeligheid voor licht.
  • Afstand vanaf de evenaar (breedtegraad): de blootstelling aan uv-straling neemt af naarmate je verder van de evenaar verwijderd bent.
everclear eye drops

Met deze tips bescherm je je ogen optimaal tegen schadelijke uv-straling:

  • Bedekken: Bescherm je ogen tegen de zon door een grote zomerhoed of een petje te dragen, zodat je ogen optimaal beschermd zijn tegen de zon.
  • Een goede zonnebril: Het is belangrijk om je ogen zo goed mogelijk te beschermen tegen de zon. Investeer daarom in een kwalitatief goede zonnebril, met optimale uv-bescherming.
  • Gebruik lenzen met een uv-filter: Gebruik altijd lenzen met een uv-filter. Op die manier heb je naast je zonnebril een extra bescherming tegen uv-straling. Of je nu daglenzen, weeklenzen, maandlenzen, torische lenzen of multifocale lenzen draagt, er zijn altijd lenzen met een uv-filter beschikbaar. Praat erover met je opticien als je een oogtest hebt gehad. Onze opticien raadt everclear ELITE aan - onze exclusieve, voordelige en comfortabele daglens met een ingebouwd uv-filter.
  • Zonnebrandcrème: Vergeet de huid rondom je ogen niet wanneer je zonnebrandcrème op je gezicht smeert. Deze huid is extra gevoelig voor huidkanker.
  • Verander je schema: Probeer in de zomer niet in de zon te zijn op het heetst van de dag. Als je wilt zwemmen of wandelen doe dat dan 's ochtends of juist later in de middag.
  • Gebruik oogdruppels: Oogdruppels zijn een uitstekende manier om je ogen te hydrateren en te verfrissen als je last hebt van droge of geïrriteerde ogen na een dag in de buitenlucht. We raden everclear oogdruppels aan om je ogen snel te hydrateren.
Vrouw aan het werk op een laptop in een donkere kamer

Wat is blauw licht?

In tegenstelling tot uv-straling is blauw licht zichtbaar en heeft het een kortere golflengte. Dit betekent dat het grotere hoeveelheden energie produceert. Hoewel de belangrijkste bron van blauw licht ook de zon is, vind je blauw licht ook in huis. Namelijk in de vorm van digitale apparaten zoals laptops, telefoons, tablets, tv's en fluorescerende verlichting.

Blauw licht heeft voordelen, zo kan het helpen om je beter te laten voelen en het reguleert de natuurlijke wek- en slaapcyclus van ons lichaam. Maar helaas kan een teveel aan blauw licht een negatief effect hebben, zoals vermoeide ogen.

Hoe je je ogen beschermt tegen blauw licht

Wees gerust: we gaan niet zeggen dat je nooit meer naar een computer- of telefoonscherm mag kijken. Want tegenwoordig ontkom je niet meer aan blauw licht. Maar er zijn gelukkig stappen die je kunt nemen om ervoor te zorgen dat je geen last krijgt van vermoeide ogen:

  • Minder schermtijd: We beseffen dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan, helemaal als je net met een Netflix-marathon bezig bent. Maar het is echt beter voor je ogen om niet te lang naar een scherm te kijken. Onze opticiens raden de 20-20-20 regel aan: dit houdt in dat je elke 20 minuten 20 seconden lang kijkt naar iets op 6 meter (20 voet) afstand. Op die manier voorkom je vermoeide ogen.
  • Gebruik een filter: Een handige manier om minder blauw licht te zien is een schermfilter. Hier zijn apps voor die je op je telefoon of tablet kunt installeren. Deze apps zorgen voor een oranje of gele gloed, zodat je de helderheid van je scherm donkerder kunt maken. Ook kun je een computerscherm gebruiken met een blauw licht filter: een ingebouwde schermtechnologie waarmee je naar wens het blauwe licht uit het licht van je beeldscherm filtert.
  • Onder een andere hoek: Een heel makkelijke trucje is om je telefoon in een hoek van 30 graden te houden. Op die manier worden je ogen aan minder blauw licht blootgesteld. Zorg er ook voor dat je niet voor het slapen gaan nog naar een scherm kijkt. Het blauwe licht kan er namelijk voor zorgen dat de productie van melatonine (het hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt) stopt. Val ook niet in slaap met je lenzen!
  • Een bril met een blauw licht-filter: Een bril met geel getinte lenzen of anti-reflecterende glazen kunnen blauw licht blokkeren. Draag deze bril in combinatie met contactlenzen op sterkte wanneer je lang naar een scherm moet kijken.
  • Vergeet niet te knipperen: Het klinkt misschien een beetje raar, maar meer met je ogen knipperen terwijl je achter je computer werkt of door Instagram scrolt, helpt om je ogen vochtig te houden en om droge ogen te voorkomen. Om overbelaste ogen te ontspannen, kun je ook oogoefeningen doen die helpen bij vermoeide ogen.
  • Oogdruppels doen wonderen: Oogdruppels beschermen je ogen niet tegen blauw licht, maar oogdruppels zorgen er zeker voor dat je ogen gehydrateerd blijven. Zorg er daarom voor dat er altijd een flesje oogdruppels op je bureau staat en gebruik de druppels meerdere keren per dag.
please wait