Gratis ELITE proeflenzen Bestel nu

Veelgestelde vragen

Heb je vragen over het online bestellen van contactlenzen? Dan helpen wij je graag! Deze handige lijst met veelgestelde vragen bevat antwoorden voor alles van betaalmethodes tot kortingscodes en het dragen van contactlenzen. Je kan voor verdere hulp ook ons klantenservice team bereiken via 020 635 2310 of e-mail: service@visiondirect.nl.

Veelgestelde vragen over het coronavirus

  • Heeft het coronavirus invloed op de verzending van mijn bestelling?

    We verwerken op dit moment meer bestellingen dan gebruikelijk. Hierdoor kunnen sommige bestellingen helaas een dag vertraagd zijn. PostNL werkt hard om alle bestellingen op tijd bij je thuis te bezorgen. Hier kun je meer lezen over de de bezorging door PostNL.

  • Is het veilig om contactlenzen te dragen tijdens de uitbraak van het coronavirus?

    Het dragen van contactlenzen is gelukkig volkomen veilig tijdens deze uitbraak van het coronavirus (ook wel COVID-19 genoemd). Maar meer dan ooit is het nu belangrijk om extra goed te letten op hygiëne als je lenzen indoet en uitdoet. Onze opticiens blijven nauwgezet alle wetenschappelijke onderzoeken volgen, zodat we onze klanten steeds zo goed mogelijk op de hoogte kunnen houden.

  • Kan ik mijn contactlenzen gewoon nog bestellen?

    Je kunt gewoon lenzen bij ons bestellen, we verzenden bestellingen zoals gebruikelijk. We hebben natuurlijk hygiënemaatregelen genomen om onze medewerkers en onze klanten zo goed mogelijk te beschermen tegen het coronavirus. Ons distributiecentrum in Amsterdam heeft gelukkig voldoende lenzen op voorraad. Je kunt dus nog steeds heel makkelijk vanuit huis je contactlenzen bestellen. En heel handig: de meeste van onze bestellingen passen gewoon door de brievenbus.

  • Welke hygiënemaatregelen heeft Vision Direct genomen?

    Onze medewerkers in het distributiecentrum nemen alle noodzakelijke veiligheidsmaatregelen, zo dragen ze handschoenen en gezichtsmaskers. Ook wordt regelmatig de temperatuur opgemeten om te controleren of niemand ziek is. Dit om ervoor te zorgen dat je bestelling zo veilig mogelijk bij je thuis wordt bezorgd. Alle apparatuur, werkstations en ruimtes waarin gewerkt wordt, worden meerdere keren per dag grondig schoongemaakt. Ook zorgen onze medewerkers ervoor dat ze voldoende afstand van elkaar houden. Medewerkers blijven thuis als ze zich niet lekker voelen of ziek zijn.

    Ook andere teams hebben voorzorgsmaatregelen genomen. Zo werken kantoormedewerkers thuis, inclusief de klantenservice en natuurlijk onze opticiens. We doen allemaal ons best om ervoor te zorgen dat je bestelling zo snel en zo veilig mogelijk bij je thuis wordt bezorgd.

Bestellen bij Vision Direct

  • Welke betaalmethodes kan ik gebruiken?

    Je kunt bij ons betalen met iDEAL, creditcards en PayPal. Als extra service bieden wij ook de mogelijkheid om vooruit te betalen via bankoverschrijving of achteraf per factuur te betalen via Klarna. Houd er wel rekening mee dat als je betaalt via bankoverschrijving, wij de lenzen pas toesturen zodra wij je betaling binnen hebben. Dit kan 3 tot 5 werkdagen duren. Je kunt hier meer lezen over alle betaalmethodes en de voorwaarden voor betalen via Klarna.

  • Zijn betalingen per creditcard veilig?

    Ja, het betalen per creditcard is volledig veilig. Wij gebruiken de meest geavanceerde beveiligingsmethodes, zorgen ervoor dat deze regelmatig geüpdate worden en hebben nog nooit een geval gehad waarbij iemands creditcard misbruikt werd door een bestelling bij ons. Daar komt nog bij dat niemand bij Vision Direct je volledige kaartgegevens te zien krijgt - alleen de laatste vier cijfers ter verificatie. De https:// aan het begin van het internetadres betekent dat de bestelling via een veilige verbinding verloopt.

  • Zijn jullie prijzen inclusief BTW?

    Ja, al onze prijzen zijn inclusief BTW. Je betaalt dus niet meer dan het aangegeven bedrag.

  • Worden er extra kosten in rekening gebracht?

    De enige extra kosten die in rekening worden gebracht zijn €3,99 voor de bezorging als de bestellingswaarde lager is dan €49.

  • Kan ik lenzen voor slechts één oog bestellen?

    Ja, om lenzen voor één oog te bestellen, hoef je alleen het vakje links van de voorschriftgegevens af te vinken voor het oog waarvoor je geen lenzen nodig hebt, waarna je verder kunt gaan met je bestelling.

    Lenzen voor één oog bestellen

  • Hoe bestel ik als ik verschillende merken contactlenzen gebruik voor ieder oog?

    Verwijder gewoon het vinkje voor het voorschrift van ofwel het linker- of het rechteroog en voeg het product toe aan je winkelmandje. Ga vervolgens naar je andere merk lenzen en doe exact hetzelfde voor het andere oog.

  • Welke informatie voer ik in de voorschriftvelden in?

    Op de productpagina van je contactlenzen word je gevraagd je voorschriftgegevens in te vullen.

     De voorschriftgegevens hebben de volgende betekenis (van links naar rechts):
    Basiscurve (BC): De kromming van de lens in millimeters, over het algemeen een nummer tussen 8.3 en 9.0.
    Diameter (DIA): De diameter van de lens. Dit is over het algemeen een nummer tussen de 13.8 en 14.5.
    Sterkte: Dit is een + of – gevolgd door een nummer, bijvoorbeeld -4.50 of +0.25. Dit geeft aan welke visuele correctie je nodig hebt en of je lenzen voor verziendheid (plus/+ sterktes) of bijziendheid (minus/- sterktes) zijn. Er bestaan ook lenzen zonder sterkte, ofwel 0.00 of weergegeven met het ∞ symbool. Kies deze optie als je kleurlenzen voor cosmetische doeleinden bestelt en voor of een of beide ogen geen correctie nodig hebt.
     Als je lenzen met een cilinder nodig hebt (ook wel astigmatisme genoemd), zijn ook de volgende gegevens nodig:
    Cylinder (CYL): Een min-getal dat toeneemt in stappen van 0.50 dioptrie, variërend van -0.75 tot -2.75 bij standaard contactlenzen. Bij speciale XR-contactlenzen gaat de cilinder omhoog naar -5.75 in stappen van 0.50.
    As: Een nummer tussen de 0 en 180 dat bepaalt in welke richting de astigmatisme gecorrigeerd wordt. Dit kan variëren op een schaal van 10 graden bij standaard contactlenzen en 5 graden bij speciale XR-contactlenzen.
     Als je multifocale lenzen draagt, dan heb je ook de volgende informatie nodig:
    Additie: Ofwel een + nummer tussen 0.50 en 3.00, of een "high" (+2.50), "medium" (+2.00) of "low" (+1.00) waarde. Dit is een extra sterkte die de correctie bepaalt die je nodig hebt om voorwerpen van dichtbij te zien.
    Dominant (D): Een keuze tussen "D" en "N" die bepaalt welk oog het dominante oog is en welk het niet-dominante oog is.
    Houd er rekening mee dat je soms maar uit één optie kunt kiezen, wat vaak het geval is bij de basiscurve en diameter, dit betekent dat deze lenzen er maar in één variant zijn.
  • Moet ik mijn opticien vertellen dat ik bij Vision Direct bestel?

    Nee, dit is niet nodig.

  • Hoe gebruik ik een kortingscode?

    Als je een Vision Direct kortingscode hebt, dan kun je deze in je winkelmandje invoeren. Houd er rekening mee dat als je als bestaande klant niet ingelogd bent en een kortingscode gebruikt die alleen voor nieuwe klanten is, de korting eerst in je winkelmandje verschijnt, maar verdwijnt zodra je op je account inlogt.

    Een kortingscode invoeren

  • Hoe annuleer ik mijn bestelling?

    Realiseer je je na het afrekenen dat je een fout hebt gemaakt of wil je om een andere reden je bestelling annuleren? Neem dan zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice op via 020 635 2310. Houd er rekening mee dat bestellingen zeer snel verwerkt en verpakt worden, dus wees er snel bij om ervoor te zorgen dat je je bestelling niet terug hoeft te sturen.

Verzending & bezorging

  • Welke bezorgmethoden zijn er?

    Bezorgmethode Levertijd  Kosten
    PostNL Bestellingen worden, indien op voorraad en op werkdagen voor 22.00 uur besteld, nog dezelfde dag verzonden. GRATIS - Bestellingen vanaf €49
    €3,99 - Bestellingen tot €49

    Bestellingen worden verstuurd zodra de gehele bestelling klaar is om verzonden te worden. Helaas zenden wij geen losse producten van één bestelling in verschillende verzendingen.

  • Wanneer wordt mijn bestelling verstuurd?

    Wij hebben meer dan 90% van alle standaard dag- en maand lenzen op voorraad plus 99% van alle oog producten. Wij streven ernaar om alle bestellingen die vóór 22.00 uur op werkdagen besteld worden en waarvan de producten in voorraad zijn, dezelfde dag nog te versturen.

    Levertijden voor lenzen die wij niet op voorraad hebben, zoals torische en multifocale lenzen en lenzen met grote sterktes, worden weergegeven op de productpagina zodra je je voorschrift gegevens hebt ingevoerd. Deze wordt aangegeven door middel van "Geschatte bezorgdatum". De meeste lenzen die wij niet op voorraad hebben, worden binnen 2 tot 5 werkdagen verzonden.

  • Mijn bestelling is verzonden, maar is nog niet aangekomen. Waar is mijn bestelling?

    Bezorgmethoden  Levertijd
    PostNL Afhankelijk van hoe groot je pakket is, kan je je bestellingen al dan niet volgen via de traceerlink in je verzendingsemail of door op je account in te loggen. Producten die op voorraad zijn en voor 22.00 uur op werkdagen besteld worden, worden dezelfde dag nog verzonden. Voor producten die niet op voorraad zijn, moet je op drie werkdagen levertijd rekenen. Neem contact met ons op via 020 635 2310 of info@visiondirect.nl als je bestelling 3 werkdagen na verzending nog niet is aangekomen.
  • Hoe traceer ik mijn bestelling?

    Je kunt je bestelling volgen via de "Volg je order" link in de verzendingse-mail of door naar je account te gaan en in de lijst met recente bestellingen op "Bestelling bekijken" te klikken. Je kunt deze bestelling vervolgens volgen door op "Track alle bestellingen" te klikken.

Retourzendingen en terugbetalingen

  • Ik heb de verkeerde bestelling ontvangen

    Mocht je de verkeerde producten hebben ontvangen, laat het ons dan weten. We sturen je dan zo snel mogelijk de juiste producten.

    Download hier het retourformulier.

  • Mijn bestelling is onderweg beschadigd

    Als je bestelling beschadigd is geraakt tijdens de verzending, bel ons dan op 020 635 2310 of e-mail ons via service@visiondirect.nl. Een beschadigde doos heeft geen gevolgen voor je contactlenzen. Zolang de individuele lensverpakkingen niet zijn beschadigd of geopend, is het veilig om de lenzen te gebruiken.

  • Kan ik mijn contactlenzen terugsturen als mijn sterkte is veranderd?

    Ja. Als je sterkte is veranderd kun je je lenzen binnen 365 terugsturen als de lenzendoosjes ongeopend, onbeschadigd en verzegeld zijn. Laat het ons weten en dan sturen we je dezelfde lenzen met de nieuwe sterkte of we geven je geld terug.

    Deze extra regeling geldt naast en onverminderd onze bedenktermijn van 365 dagen. Kijk voor meer informatie op retourzendingen en terugbetalingen. Op deze pagina kun je ook het retourformulier downloaden.

  • Mijn bestelling bevat lenzen die niet in orde zijn

    Mocht het gebeuren dat een lens gescheurd is of op een andere manier niet in orde is, neem dan contact op met onze klantenservice via 020 635 2310 of e-mail service@visiondirect.nl.

    Gooi de beschadigde lens niet weg voordat je hebt gesproken met onze klantenservice. Zij hebben de lens en het LOT-nummer van de lens nodig om hier melding van te maken bij de fabrikant van de lens. Het kan ook gebeuren dat je de lens op moet sturen voor nadere inspectie.

  • Hoe lang duurt het voordat het geld wordt teruggestort op mijn bankrekening of mijn PayPal-account?

    Wij betalen het gehele aankoopbedrag (inclusief eventuele verzendkosten) zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen terug na ontvangst van de herroepingsmededeling. Wij mogen echter wel wachten met terugbetaling totdat we de producten hebben ontvangen, of tot het moment dat je hebt aangetoond deze te hebben opgestuurd.

  • Hoe dien ik een klacht in?

    Wij doen er alles aan om je zo goed mogelijk van dienst te zijn, maar mocht er iets mis zijn gegaan dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen. Bel hiervoor naar onze klantenservice op 020 635 2310 of stuur een e-mail naar service@visiondirect.nl. Ook kun je online met de klantenservice chatten.

    Wil je een klacht indienen? Dan kan dit via e-mail service@visiondirect.nl of schriftelijk:

    Vision Direct B.V.
    Distelweg 80G
    1031 HH Amsterdam

    Je ontvangt dan eerst een ontvangstbevestiging van je klacht en vervolgens binnen veertien dagen een inhoudelijke behandeling. Klachten kunnen zowel over producten als de service worden ingediend. Houd er wel rekening mee dat het uitproberen van nieuwe contactlenzen zonder consultatie van de opticien altijd op eigen risico is.

    Indien je vindt dat je klacht niet naar behoren door ons is opgelost, kun je je wenden tot de Geschillencommissie Thuiswinkel: Postbus 90600, 2509 LP, Den Haag of via www.sgc.nl.

    Tevens kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform.

  • Wat moet ik doen als een contactlens is gescheurd?

    Contactlenzen zijn gemaakt van extreem dun plastic materiaal. Het gebeurt af en toe dat een lens scheurt bij gebruik.

    Als een lens scheurt, neem dan contact op met onze klantenservice via 020 635 2310 of e-mail service@visiondirect.nl. Zij zullen dan voor vervanging zorgen.

    Gebeurt dit vaker, lees dan hoe je een scheurtje in je lens voorkomt. En bekijk onze video’s over het indoen en uitdoen van je lenzen.

Contactlenzen

  • Kan ik nieuwe lenzen uitproberen?

    Ja, je kunt zeker andere lenzen uitproberen, maar dit is wel op eigen risico en wij raden altijd aan eerst met je opticien te overleggen voordat je dit doet. Onze huisopticien Benjamin heeft een handige gids gemaakt om contactlensgebruikers beter te informeren over welke lenzen hun huidige lenzen kunnen vervangen. Je vindt deze gids hier. Houd er wel rekening mee dat wij geen geopende doosjes terugnemen indien de lenzen niet bevallen, dus het is aan te raden met een kleine bestelling te beginnen.

  • Hoe lang kan ik lenzen dragen?

    Je opticien zou dit met je hebben moeten overleggen toen hij je ogen onderzocht. De meestgebruikte lenzen zijn daglenzen die aan het einde van de dag moeten worden weggegooid of maandlenzen die aan het eind van de dag moeten worden uitgedaan en schoongemaakt en een maand lang kunnen worden gedragen. Er bestaan echter ook twee-wekenlenzen die twee weken lang overdag gedragen kunnen worden en dag-en-nachtlenzen die je 's nachts kunt laten zitten. Wij raden echter sterk af om je lenzen 's nachts te laten zitten als je dit niet met je opticien hebt overlegd, omdat niet iedereen hiervoor geschikte ogen heeft.

  • Kan ik met mijn lenzen in slapen?

    In het algemeen raden wij af om met lenzen in te slapen. Dit kan namelijk zorgen voor droge, rode ogen. Of in het ergste geval voor een scheurtje in je lens of een ooginfectie. Maar met Dag-en-nachtlenzen (ook wel 'lenzen voor langdurig gebruik' genoemd) kan dit wel. Deze lenzen draag je zowel overdag als 's nachts. De lenzen zijn speciaal ontwikkeld om mee te kunnen slapen. Lenzen voor langdurig gebruik kun je alleen dragen als je dit eerst hebt overlegd met je opticien. Dit soort lenzen zijn namelijk niet voor iedereen geschikt.

  • Met welke vloeistof kan ik mijn lenzen schoonmaken?

    Alles-in-één-vloeistoffen zijn geschikt voor vrijwel alle zachte contactlenzen. Op onze pagina over verschillende soorten lenzenvloeistof vind je meer informatie over welke lenzenvloeistof geschikt is voor jouw lenzen.

    Onze klantenservice kan je natuurlijk ook advies geven over welke lenzenvloeistof je het beste kunt gebruiken. Je kunt ons telefonisch bereiken op 020 635 2310 of per e-mail via info@visiondirect.nl.

  • Hoe vaak moet ik mijn contactlenshouder vervangen?

    Je moet je contactlenshouder tenminste ééns per 3 maanden vervangen om ervoor te zorgen dat vuil en bacteriën zich niet opbouwen in de houder en je lenzen aantasten.

  • Moet ik contactlenzen kopen van de opticien die mijn ogen opgemeten heeft?

    Nee, je hoeft geen contactlenzen te kopen van de opticien die je ogen opgemeten heeft. Je kunt je lenzen bij elke opticien of online webwinkel bestellen.

  • Waarom zijn mij deze lenzen voorgeschreven?

    Tijdens je eerste afspraak met de opticien heeft deze bepaald welke lenzen het beste bij je ogen passen op basis van je oogkenmerken en levensstijl. Het is belangrijk je opticien goed duidelijk te maken waar je je lenzen voor wilt gebruiken en hoe vaak per week en hoeveel uur per dag je ze wilt dragen. Wij hebben een handige gids gemaakt om onze klanten te helpen bij het kiezen van geschikte lenzen. Houd er wel rekening mee dat het proberen van nieuwe lenzen op eigen risico is.

  • Wat zijn silicone hydrogel contactlenzen?

    Silicone hydrogel contactlenzen zijn de nieuwste generatie lenzen op de markt die een beter comfort bieden bij langere draagtijden. Ze laten meer dan vijf keer meer zuurstof toe tot het oog dan traditionele zachte hydrogel lenzen, wat ze uiterst geschikt maakt voor wie zijn lenzen langer dan 14 uur in wil houden of snel last krijgt van droge ogen.

Mijn voorschrift

  • Waar kan ik mijn voorschrift vinden?

    Je voorschrift of lensgegevens staan geprint op de zijkant van het contactlensdoosje en op de bovenkant van de individuele contactlensverpakkingen. Je opticien heeft ook een kopie van je voorschrift.

  • Welke details bevat mijn voorschrift?

    Alle contactlensvoorschriften bevatten tenminste drie waarden: de basiscurve, de diameter en de sterkte. Voor torische lenzen en multifocale lenzen geldt een aantal extra waarden, maar over het algemeen niet meer dan vier.

     De voorschriftwaarden hebben de volgende betekenis:
    Basiscurve (BC): De kromming van de lens in millimeters, over het algemeen een nummer tussen 8.3 en 9.0.
    Diameter (DIA): De diameter van de lens. Dit is over het algemeen een nummer tussen de 13.8 en 14.5.
    Sterkte: Dit is een + of – gevolgd door een nummer, bijvoorbeeld -4.50 of +0.25. Dit geeft aan welke visuele correctie je nodig hebt en of je lenzen voor verziendheid (plus/+ sterktes) of bijziendheid (minus/- sterktes) zijn. Er bestaan ook lenzen zonder sterkte, ofwel 0.00 of weergegeven met het ∞ symbool. Kies deze optie als je kleurlenzen voor cosmetische doeleinden bestelt en voor of een of beide ogen geen correctie nodig hebt.
     De volgende waarden gelden voor lenzen met een cilinder (ook wel torische lenzen genoemd of lenzen voor astigmatisme):
    Cylinder (CYL): Een min-getal dat toeneemt in stappen van 0.50 dioptrie, variërend van -0.75 tot -2.75 bij standaard contactlenzen. Bij speciale XR-contactlenzen gaat de cilinder omhoog naar -5.75 in stappen van 0.50.
    As: Een nummer tussen de 0 en 180 dat bepaalt in welke richting de astigmatisme gecorrigeerd wordt. Dit kan variëren op een schaal van 10 graden bij standaard contactlenzen en 5 graden bij speciale XR-contactlenzen.
     Tenslotte gelden de volgende waarden voor multifocale lenzen:
    Additie: Ofwel een + nummer tussen 0.50 en 3.00, of een "high", "medium" of "low" waarde. Dit is een extra sterkte die de correctie bepaalt die je nodig hebt om voorwerpen van dichtbij te zien.
    Dominant (D): Een keuze tussen "D" en "N" die bepaalt welk oog het dominante oog is en welk het niet-dominante oog is.
  • Hoe vaak moet ik mijn ogen laten testen?

    Wij raden je aan je ogen tenminste ééns in de twee jaar te laten testen, maar als je sterkte regelmatig verandert, is het aan te bevelen dit eens per jaar te doen.

  • Is mijn voorschrift voor contactlenzen hetzelfde als mijn voorschrift voor mijn bril?

    Nee, een contactlensvoorschrift is niet hetzelfde als een voorschrift voor een bril. Je contactlensvoorschrift heeft extra specificaties die ervoor zorgen dat je lenzen met de juiste diameter en basiscurve passen.

    De sterkte van je contactlenzen is over het algemeen ook anders dan die van je bril, omdat de sterktes anders zijn opgesteld. Dit geldt ook voor lenzen met een correctie voor astigmatisme.

Mijn Vision Direct Account

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten

    Als je je wachtwoord bent vergeten, klik op "Wachtwoord vergeten?" en vul je e-mailadres in, zodat wij je een nieuw wachtwoord kunnen toesturen waarmee je kunt inloggen. Daarna kun je je wachtwoord in je account aanpassen.

  • Hoe kan ik mijn e-mailadres, wachtwoord of adres aanpassen?

    Om deze gegevens aan te passen, log in op je account door op "Mijn Account" in de rechterbovenhoek van de pagina te klikken. In je account klik je op "Gegevens" om je e-mailadres of wachtwoord aan te passen. Je kunt je afleveradres wijzigen door op "Adressen" te klikken en eventueel een nieuw adres toe te voegen via "Nieuw adres toevoegen". Sla altijd eerst je gegevens op voordat je verder klikt.

  • Worden de gegevens van mijn creditcard veilig opgeslagen?

    Je creditcardgegevens worden opgeslagen in je account zodat je ze niet opnieuw hoeft in te vullen wanneer je opnieuw lenzen bestelt. De gegevens worden versleuteld opgeslagen conform de hoogste veiligheidsnormen zoals vastgelegd in PCI DSS en niemand bij Vision Direct kan de volledige creditcardgegevens inzien. Als je ze echter wilt verwijderen, dan kan dit in je account onder de "Opgeslagen kaarten" tab.

  • Hoe herhaal ik een bestelling?

    In je account zie je een overzicht van al je recente bestellingen. Je hoeft alleen op de "Herbestel in 3 klikken" knop te drukken en dezelfde bestelling wordt toegevoegd aan je winkelmandje. Je kunt deze bestelling nog controleren voordat je afrekent en eventueel producten toevoegen of verwijderen.

    In een enkel geval komt het voor dat een product van een vorige bestelling niet meer beschikbaar is. In dat geval raden wij een vervangend product aan en zul je éénmalig opnieuw het gehele bestelproces moeten doorlopen.

    Hoe herhaal ik een bestelling

  • Hoe maak ik een herinnering aan om een herhaalbestelling te plaatsen?

    Je kunt een herinnering voor jezelf maken om je lenzen opnieuw te bestellen door in je "bestellingsoverzicht" een herinnering toe te voegen aan één van de bestellingen die in je in het verleden geplaatst hebt. Dit doe je door op "Herinnering opzetten" te klikken.

    Zet een herinnering op

please wait